PUCHONG  - Rakyat Selangor terus bangkit menuntut hak air percuma seperti dijanjikan Kerajaan Pakatan Rakyat (PR) dalam manifesto Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU12) lalu.

Terbaru, 11 pangsapuri di Putra Perdana, Puchong, melibatkan 5,000 unit pangsapuri yang dinafikan hak mereka itu mengadakan bantahan secara aman di Rista Villa, semalam.
Rata-rata penduduk ditemui meluahkan rasa kesal dan tidak puas hati dengan tindakan Kerajaan Negeri tidak mengendahkan tuntutan penduduk pangsapuri yang tidak berpeluang menikmati air percuma sebanyak 20 meter padu setiap bulan dengan alasan menggunakan meter pukal.
Pengerusi Badan Bertindak Pangsapuri Putra Perdana, Rushdan Mohamed berkata, rakyat Selangor memberi mandat kepada PR dengan harapan manifesto PRU12 direalisasikan.

“Dulu kami berharap kerajaan PR dapat membantu rakyat Selangor dan bukan sekadar menjanjikan air percuma malah pelbagai lagi insentif ditaburkan hanya palsu. Kalau janji tidak dikotakan,kami akan tolak bulat-bulat pimpinan ini,” katanya ketika sidang media di Pangsapuri Rista Villa, semalam.
Sementara itu, Peguam yang mewakili penduduk, Kamarudin Ahmad berkata, sehingga Jumaat lalu sebanyak 4,000 saman difailkan terhadap ketiga-tiga defendan iaitu Kerajaan Negeri, Menteri Besar dan Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) bagi menuntut tunggakan subsidi di bawah skim air percuma di Mahkamah Tinggi Shah Alam.

Katanya, rakyat Selangor dinasihatkan supaya tidak terpengaruh dengan dakyah disebarkan pihak tidak bertanggung jawab berhubung keupayaan memenangi kes tersebut dan dakwaan bahawa sekiranya kalah, Kerajaan Negeri akan menyaman mereka semula.
“Semua kes diserahkan kepada Mahkamah Tinggi untuk diadili dan jangan mudah terpengaruh dengan dakyah tersebut kerana kes ini bukan fitnah tetapi berdasarkan bukti (manifesto),” katanya.

Pengerusi Gerakan Prihatin Rakyat Selangor (GPRS), Datuk Sohaimi Shahadan pula berkata, walaupun setiap minggu penduduk menyuarakan tuntutan melalui demonstrasi secara aman namun Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim serta barisan Exconya hanya memekakkan telinga dan membutakan mata.

“Ini menunjukkan sikap angkuh dan bongkak Kerajaan Negeri pimpinan PKR yang kononnya melaungkan negeri berkebajikan serta mengamalkan ketelusan sekadar omong kosong sebagai ‘gula-gula’ untuk memenangi pilihan raya.
Katanya, Menteri Besar dan Kerajaan Negeri didesak agar lebih bertanggungjawab dan mengambil berat desakan yang dibuat penduduk di sini kerana selepas ini satu lagi tuntutan saman akan difailkan di Mahkamah Tinggi Shah Alam.
Sebelum ini, tiga demonstrasi aman menuntut air percuma telah dibuat penduduk Mentari Court di Petaling Jaya, Vista Lavender, Kinrara dan Angsana di Bandar Mahkota Cheras.