Monday, September 10, 2012


Untung Sabut Timbul Untung FGV Belum Tentu....


Dulu diberitakan... Harga saham pengendali minyak sawit ketiga terbesar di dunia, Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV), melonjak kepada RM5.30 atau meningkat 75 sen sehingga jam 12.04 tengah hari, berbanding harga tawaran permulaan RM4.55. 

Ia diwar-warkan dibuka pada harga RM5.39 dengan premium 84 sen. Penyenaraian Tawaran Awam Permulaan (IPO) kedua terbesar di dunia selepas pengapungan saham Facebook Inc, mengumpulkan AS$16 bilion dan menarik perhatian di seluruh dunia.

Ia turut menandakan satu mercu tanda penting bagi negara ini, terutama sekali para peneroka.

Kejayaan kemunculan sulung itu melegakan ramai pelabur mengenai keuntungan bersih lebih rendah FGV sebanyak RM192.17 juta dalam suku pertamanya berakhir 31 Mac, 2012, berbanding RM359.05 juta setahun lalu.

Namun hari ini harga terkini saham FGV ialah RM4.68... Hanya 13 sen dari harga tawaran.

Siapa sebenarnya yang untung, siapa yang kaya, siapa yang gigit jari dan siapa yang garu kepala. Walaupun hanya renurunan untung atas kertas tetapi apa jaminan yang saham ini akan naik. Adakah ini satu lagi episod kegagalan saham untuk rakyat marhain.... seperti juga saham-saham amanah yang telah ghaib dari senarai...

Harga naik itu dahulu pun disebabkan pembelian yang munasabah oleh institusi yang tidak dikenali... Siapakah mereka dan atas arahan siapakah pembelian itu dibuat... Mungkin Bursa Malaysia boleh tolong jawab.

Siapakah yang membuat keputusan dan dengan tidak munasabah membeli saham FGV dengan harga jauh lebih tinggi dari harga penawaran?....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...